- Fiat 500 z rekordem, nowy Jeep Avenger do produkcji tylko w Polsce
- Jeep Avenger to pierwszy samochód elektryczny produkowany w Polsce
- Avenger pierwszy Jeep do produkcji w Tychach, co to za samochód?
- Jeep Avenger tylko z fabryki w Tychach, a jaki zasięg?
- Jeep Avenger z napędem na przednie koła lepszy niż Renegade 4x4
- Jeep Avenger z Polski w sprzedaży, kiedy cennik?
- Fabryka w Tychach ma przyszłość, po modelu Avenger do produkcji wejdzie Fiat i Alfa Romeo
- Takie samochody produkowano w Tychach iBielsku-Białej od 1971 roku
rozwiń ›
Fiat 500 w historii motoryzacji zapisze się jako samochód numer 12 500 000 wyprodukowany w fabryce Stellantis w Tychach. Rekordowy model w dwubarwnej wersji Dolcevita i z napędem hybrydowym trafi do Belgii. Owacje zebrał też samochód poprzedzający i następny. W tym przypadku nr 12 499 999 przypadł hybrydowej Lancii Ypsilon w wersji Gold, która pojedzie na rynek włoski. Numer 12 500 001 to sportowy Abarth 695 Tributo 131 Rally, który trafi do Niemiec.
Reklama
– Bijemy kolejne rekordy i to naszym ulubionym Fiatem 500, bo to właśnie przy produkcji tego modelu na liczniku naszej fabryki wybiła imponująca liczba 12,5 miliona. Fiat 500 to od lat ulubieniec Europejczyków w segmencie małych aut miejskich. Cieszy nas, że również w Polsce nasza pięćsetka dominuje w rankingach sprzedaży w swoim segmencie – powiedział Tomasz Gębka, dyrektor fabryki samochodów Stellantis w Tychach.
Fiat 500 z rekordem, nowy Jeep Avenger do produkcji tylko w Polsce
Na wynik 12,5 mln samochodów wyprodukowanych w latach 1971-2022 złożyły się dwie fabryki. Obok zakładu w Tychach, do września 2000 roku produkcja odbywała się również w Bielsku-Białej. Dziś powstają tam silniki, takie jak hybrydowy GSE, które trafiają do Fiatów i Lancii wytwarzanych w oddalonych o 40 km Tychach.
Reklama
Stellantis w Tychach świętuje wyprodukowanie 12500000 samochodów. Fiat 500 to rekordowe auto z Polski / Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK
Jednak współczesnym modelom do tej pory nie udało się przebić wyniku słynnego Fiata 126p – na Śląsku powstało ponad 3,3 mln sztuk tego auta (dokładnie 3 318 674 egz.). Drugi wynik w historii fabryki należy do Fiata 500 – niemal 2,7 mln aut. Podium zamyka Panda, której polski zakład wydał na świat 2,17 mln egz. Fiat Seicento/600 to wynik powyżej 1,3 mln sztuk.
Jeep Avenger to pierwszy samochód elektryczny produkowany w Polsce
– Niezastąpiona 500 to obecnie jeden z trzech produkowanych u nas modeli samochodów, do których już za chwilę dołączy kolejny. W tej chwili prowadzimy intensywne prace nad uruchomieniem produkcji nowego samochodu dla marki Jeep, modelu Avenger, którym kultowa amerykańska marka powalczy o serca klientów w lubianym w Europie segmencie miejskich SUV. Będzie to nie tylko pierwszy Jeep produkowany w Polsce, ale też pierwszy w historii elektryczny samochód osobowy produkowany seryjnie w naszym kraju – wskazał szef fabryki w Tychach.
To oznacza, że amerykański koncern jest szybszy niż polski rząd, który przez spółkę ElectroMobility Poland chce uruchomić produkcję elektrycznej Izery.
Jeep to legenda bezdroży, stąd nie można też wykluczyć dodatkowego silnika przy drugiej osi. Avenger z elektrycznym napędem 4x4, wyższą mocą i większym momentem obrotowym swoim talentem w terenie zaskoczy większość modeli SUV / Jeep / Stellantis
Avenger pierwszy Jeep do produkcji w Tychach, co to za samochód?
Jeep Avenger ruszy zdobywać świat samochodów elektrycznych z charakterystycznym siedmioszczelinowym grillem "na twarzy" i dwukolorowym czarno-żółtym nadwoziem (będą też inne kombinacje kolorystyczne). Solidne nielakierowane osłony przy nadprożach plus trapezoidalne nadkola sprawiają, że nie wyprze się amerykańskiej rodziny.
Avenger z długością 4076 mm jest krótszy o 160 mm od modelu Renegade. Proporcje są charakterystyczne dla najnowszych modeli Jeepa – nowicjusz przypomina pomniejszonego o cztery klasy największego Grand Cherokee. Tylne drzwi wyglądają jakby nie miały klamki, ta sztuczka stylistyczna była możliwa dzięki ukryciu jej w czarnej ramie okna.
Jeep Avengerz długością 4076 mmjako najmniejszyw gamie SUV będzie pozycjonowany poniżej modelu Renegade / Jeep
Jeep Avenger tylko z fabryki w Tychach, a jaki zasięg?
Avenger zapewni zasięg na poziomie 400 km. A to oznacza, że tym elektrykiem z Tychów będzie można spokojnie myśleć o dłuższych podróżach. Do tego nowy SUV ma zaoferować imponujący jak na swój segment prześwit, kąty rampowy i najazdu. Jeep to legenda bezdroży, dlatego dodatkowy silnik przy drugiej osi zadba o kontynuację tego wizerunku. Taki Avenger z elektrycznym napędem 4x4, wyższą mocą i większym momentem obrotowym swoim talentem w terenie zaskoczy większość modeli SUV.
Jeep Avenger / Jeep / Stellantis
Jeep Avenger z napędem na przednie koła lepszy niż Renegade 4x4
Jeep zapowiada, że nawet w podstawowej wersji Avenger z napędem przód będzie lepiej radził sobie w terenie niż hybrydowy Renegade 4xe z układem 4x4 wykorzystującym silnik elektryczny do napędzania tylnych kół.
Ukryty w podłodze akumulator swoją masą podziała jak magnes przyciągający auto do drogi. Duże koła rozstawione na rogach karoserii, obniżony środek ciężkości oraz lepsze rozłożenie masy – oba te czynniki mają kapitalne znaczenie dla właściwości jezdnych. Elektryczny SUV będzie trzymał się drogi znacznie lepiej niż niejeden model spalinowy. Jednocześnie Avenger ma zapewnić nowoczesne i zaawansowane technologicznie wnętrze, z dużą ilością miejsca dla pasażerów i przewożonego bagażu.
Avenger będzie dostępny zarówno w wariancie BEV (100 proc. elektryczny) jak i MHEV czyli tzw. miękka hybryda
Nieoficjalnie mówi się, że pod względem konstrukcyjnym wspólnym mianownikiem nowych modeli z fabryki w Tychach będzie platforma CMP (Common Modular Platform) stosowana również przez inne marki koncernu Stellantis. Na tej architekturze powstaje już Peugeot 2008 czy Opel Mokka.
Jeep Avenger / Jeep / Stellantis
Jeep Avenger z Polski w sprzedaży, kiedy cennik?
Pierwszy seryjny Jeep Avenger wyjedzie z fabryki w Tychach w listopadzie 2022 roku. Tym samym śląski zakład będzie dziesiątym ośrodkiem produkcji Jeepa na świecie. SUV-y z Polski będą eksportowane nie tylko na rynki europejskie, ale także do Japonii i Korei Południowej.
Jeep Avenger zadebiutuje oficjalnie podczas salonu samochodowego w Paryżu (17 października). Wtedy też poznamy ceny i ruszą rezerwacje. W salonach Avenger pojawi się na początku 2023 roku.
Fabryka w Tychach ma przyszłość, po modelu Avenger do produkcji wejdzie Fiat i Alfa Romeo
Jeep zakłada, że zostanie liderem elektryfikacji w segmencie SUV-ów i do 2025 roku wprowadzi w Europie cztery samochody z zerową emisją spalin. W efekcie do roku 2030 wszystkie auta marki Jeep dostępne w sprzedaży będą w 100 proc. elektryczne.
Polska odegra w tym planie szczególnie ważną rolę. Avenger jako pierwszy z trojaczków koncernu Stellantis będzie produkowany w Tychach. Po nim pojawi się Fiat, a następnie Alfa Romeo nazywana przez Włochów w wewnętrznych dokumentach KID (ang. dzieciak).
Fiat 500, Abarth 595 i Lancia Ypsilon będą powstawać równolegle z nowym Jeepem.
Jeep Avenger / Jeep / Stellantis
Takie samochody produkowano w Tychach i Bielsku-Białej od 1971 roku
Tabela pokazuje wielkość produkcji fabryk samochodów w Tychach oraz Bielsku-Białej w podziale na marki i modele w latach 1971-2022. W Polsce powstawały ciekawe auta:
Produkcja 1971 - 2022 | ||
Marka | Model | Wielkość produkcji |
FIAT | 126 | 3 318 674 |
FIAT/ABARTH | 500 | 2 683 889 |
FIAT | Panda | 2 168 491 |
FIAT | Seicento | 1 328 973 |
FIAT | Cinquecento | 1 164 525 |
LANCIA | Ypsilon | 615 741 |
FORD | KA | 514 288 |
FSM | Syrena | 344 099 |
FIAT | Uno | 173 416 |
FIAT | Punto* | 57 026 |
FIAT | Siena | 50 151 |
FIAT | Palio | 34 138 |
FIAT | Brava* | 19 122 |
INNOCENTI | Mille | 14 774 |
FIAT | Bravo* | 3842 |
FIAT | Ducato* | 2893 |
FIAT | Marea* | 2846 |
IVECO | Iveco | 2732 |
FIAT | 127 | 380 |
Suma: | 12 500 000 | |
*montaż w systemie SKD |
Fiat 500 / Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kuplicencję